سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

جاماسب پیرکندی – دانشجوی دکتری
مجید قاسمی – دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
محمدحسین حامدی – استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

هواپیماهای بدون سرنشین پهپادها دارای کاربردهای متنوعی ازجمله عکسبرداری و فیلمبرداری گشت زنی و مراقبت هوایی و نیز انجام عملیات نظامی مختلف هستند به دلیل کاربردهای گسترده این هواپیماها و مزایای قابل توجه آنها نسبت به هواپیماهای سرنشین دار و همچنین نقش برجسته آنها در جنگهای اخیر جنگ افغانستان و عراق سرمایه گذاری روی آنها در چندسال اخیر بصورت چشمگیری افزایش یافته است با توجه به روند رو به رشد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین درصنایع نظامی و غیرنظامی استفاده از روشها و سیستمهای تولید قدرت نوین که علاوه بر بازدهی بالا دارای قدرت مناسب جهت افزایش مداومت پروازی آنها باشند دراولویت قرارگرفته اند. دراین مقاله ابتدا یک سیستم هیبریدی جدید برای سیستم پیشران این هواپیماها معرفی شده و سپس عملکرد پیل سوختی اکسید جامد به عنوان جزئی ازا ین سیستم برسی مشود درادامه این مقاله نمودارهای عملکردی توان و افت ولتاژ برای یک سل پیل مورد نظر در شرایط مختلف کاری بدست آورده شده است نتایج نشان دهنده افزایش توان تولیدی سل درفشار و دماهای کاری بالا می باشد.