سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش ملی مهندسی عمران و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علی وهابی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
مهدی روانشادنیا – کاندیدای دکتری مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

دراین مقاله روش جدیدی برای توجیه فنی اقتصادی ساخت شفت ها کهکاربرد وسیعی در هواکش هوارسان مترو و … دارند مورد بررسی قرارگرفته است اجرای دیوار دیافراگمی بوسیله گراب یا هیدروفرز با حفاری پانلهای دیوار اغاز و با نصب انداستاپ کیج های ارماتور و بتن ریزی به روش ترمی تکمیل می گردد سپس حفاری خاک داخل شفت صورت می گیرد برای بررسی مزایای این روش مطالعه موردی برروی شفت هواکش V1-W1 مربوط به توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران و سپس مقایسه مالی و زمانی میان روش سنتی و دیوار دیافراگمی انجام گرفته است روش دیوار دیافراگمی با حذف حفاظت موقت زمان و هزینه زیادی را که اجرای سنتی شفت ها با روش حفاری حفاظت موقت و اجرای سازه بتنی دربردارد را کاهش داده و منجر به صرفه جویی در منابع اموزش نیروی انسانی متخصص، توسعه اقتصادی و درن هایت توسعه پایدار می گردد.