سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مسعود عابدی – کارشناس ارشد مهندس یهوافضا جلوبرندگی
حسین دلایلی – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر
محسن آقاسیدمیرزابزرگ – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

بالابردن کارایی هواپیما به شدت وابسته به بهبود و یکپارچه سازی درسامانه های پیشرانش است به خاطر رعایت مسائل پرواز چرخه طراحی و آزمایش موتور طولانی است لذا کامیابی دریک برنامه می تواند محور تصمیم گیری برای طراحی هواپیماهای جدید شود موضوع بحرانی درطراحی سامانه ی پیشرانش کارآمد برای وسیله پرنده طراحی نازل خروجی است اساس کار نازل خروجی افزایش سرعت گازها پیش از ترک نازل و هم راستا کردن گازها ست بدین منظور انرژی جنبشی گازهای خروجی باید بالا باشد درموتور هواپیماهای جنگی که درسرعت های متفاوت صوت پرواز می کنند سامانه ی نازل متغیر سطح خروجی رامتناسب با شرایط فراهم می کند دراین پژوهش کوشش شده است تا این سامانه ها درانواع موتورها را بررسی کنیم و عملکرد آن را در یک نوع موتور خاص با سطح نازل مور د نیاز و دیگر شرایط بدست آوریم درپایان نتایج با داده های واقعی آزمایش موتور مطابقت داده شد و نتایج رضایت بخشی حاصل گردید.