سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

شقایق شریف پور – دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دبیر
الهه امینی فر – استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، علوم پایه
حمید مسگرانی – استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، علوم پایه

چکیده:

یکی از اهداف مهم این مقاله این است که چگونه از مشاهده و تجسم جهت روشن کردن واقعیات و مفاهیم ریاضی بهره جوییم.در این مقاله ، به روش هایی برای پرورش درک تجسم هندسی ، با تمرکز بر تجسم ریاضی اشیای هندسی دو بعدی و سه بعدی با استفاده از بازی اریگامی از طریق فیلم آموزشی و بازی با کاغذ ، اشاره شده است.این نمایش ها می توانند بوسیله ی نرم افزار های کامپیوتری یا به وسیله ی دست تولید شوند. به علاوه تلاش شده است با انجام فعالیت و بازی اریگامی با استفاده از کاغذ بین هندسه و هنر پلی زده شود. در این نوشتار مثالی عملی برای پرورش ادارک تجسم هندسی ، که هم به عنوان ابزاری برای ادارک فرایندهای ریاضی و هم برای توسعه ی بیان هنری فرد می باشند آورده شده است و این مثال به سی نفر از دانش آموزان داده شده که برخی از پاسخ های آنان نیز ذکر و تحلیل شده است.