سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

نعمت الله اکبری – استادوعضو هیئت علمی گروه اقتصاد
هما موذن جمشیدی – دانشجوی دکتری اقتصاد
محمدحسن اکبری – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت

چکیده:

براساس قانون ساماندهی وحمایت ازمشاغل خانگی منظورازمشاغل یک کسب وکارهای خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده درفضای مسکونی درقالب یک طرح کسب و کاربدون مزاحمت و ایجاد اخلال درآرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل میگیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی میگردد به همین منظور درتاریخ ۲۳/۲/۸۹ دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از طرفی وزارت کار به استان ها ابلاغ گردید مشاغل یا کسب وکارهای خانگی از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال خرد و متوسط به ویژه برای جمعیت وسیعی اززنان است کهدارای مهارت کافی درانجام برخی از کارها هستند اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی توانند جذب بازار شوند تجربه بسیاری از کشورها نشان میدهد مشاغل خانگی راهکاری مناسبی برای کاهش نرخ بیکاری و فراهم ساختن زمینه اشتغال زنان محسوب میشوند.