سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

ملیحه درستکار – کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه پیام نور

چکیده:

تجاری سازی فرآیندی است که از تمام پتانسیل های ممکن استفاده می کند تا کسانی که در نوآوری تکنولوژیکی سرمایه گذاری می کنند، بتوانند فواید ایجاد شده به وسیله نوآوری را به دست آورند. از یک طرف همه سازمان ها برای ماندگاری نیازمند اندیشه های نو ونظرهای بدیع و تازه اند. افکار و اندیشه هایی که ممکن است را از نیستی، نجات می دهد. برای آنکه بتوان در دنیای متلاطم و متغیر امروزبه حیات ادامه داد، باید به نوآوری و خلاقیت روی آورد و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط برای رویارویی با آن ها، پاسخ های بدیع و تازه تدارک دید و همراه تاثیرپذیری از این تحولات بر آنها تاثیر نهاد و بدانها شکل دلخواه را داد. از طرفی یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت توسعه تکنولوژی در کشورهای صنعتی توجه به فرآیند تجاری سازی نتایج تحقیقات داخلی آن کشورها بوده است. عدم توانایی لازم جهت تجاری سازی و پیاده سازی دستاوردهای پژوهشی در محصولات و فرآیندهای جدید و عرضه آن ها به بازار، یکی از نقاط ضعف عمده کشورهای در حال توسعه در فرآیند صنعتی شدن شناسایی شده است. بنابراین در این مقاله سعی شده است، با ارائه تعاریفی از خلاقیت و نوآوری، لزوم تجاری سازی آن در کشور نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.