سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش منطقه ای علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیورتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مرضیه آسترکی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود
محمدرضا هاشمی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود

چکیده:

در عصری که در آن زندگی می‌کنیم تمدن مفیدی در حال تکوین است. امروز ، موجی غربی، بخشی از جهان را فراگرفته و دنیای عجیب و تازگی را برای کار، تفکیک و غیره به‌وجودآورد است. نزدیک به یک دهه است که واژه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پدیده نوظهور و قدرتمند جای خود را در جهان باز کرده و گفته شده که در سال ۰۲۱۲ کاربردهای این فناوری حدود ۵۰ هشت در صد از عموم جوامع مختلف جهانی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر خود قرار داده و به سرعت در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی تأثیر گذاشته است و می‌شود تا بنیان‌های سنتی اداره جوامع را دچار تغییر و تحول اساسی کرده و سیستم جدیدی از مدیریت را معرفی نماید . در این میان تجارت الکترونیک مفهوم جدیدی نیست ولی در سال‌های اخیر، رشد فزاینده و غیرقابل پیش بینی داشته است و اینترنت، تنها دلیل برای چنین رشدی است. ارباب تجارت الکترونیک همان تجارت سنتی است فقط با این تفاوت که ابزار کار آن متفاوت است. با توجه به اینکه اجرای موفقیت‌آمیز تجارت الکترونیک، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است از این رو استقرار چهارچوب سازمانی مناسب، استفاده بهینه از منابع موجود، شناخت نیازها و احترام به انتظارات مشتریان، تأمین منافع دوجانبه و استفاده از دانش و فناوری روز، از اهمیت خاصی برخوردار است. تجارت الکترونیک با استفاده از ابزار فنّاوری‌های نوین می‌تواند فرصت مناسبی را برای کشورها در مبادلات تجاری داخلی و بین‌المللی فراهم نماید. امروزه با پیشرفت روزافزون و رشد چشمگیر ابزارها و فنّاوری‌های ارتباطی مدرن و جایگزینی بسیاری از فعالیت‌های نوین به جای فعالیت‌های سنتی، در بخش تجارت نیز حرکت از تجارت سنتی به سوی تجارت نوین آغاز شده است. لذا بررسی وضعیت تجارت الکترونیک با توجه به مزایا و معایب آن لازم می‌باشد.