سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: چهارمین همایش ملی مقاوم سازی و حفظ بناهای ماندگار

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

غلام مرادی – استاد مدعو دانشگاه آزاد زنجان
شکر علی میرزای – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه آزاد زنجان

چکیده:

تثبیت بسترهای سست روسازی راه و به اصطلاح خاکهای مشکل دار و مصالح لایه های زیر اساس و اساس با اضافه کردن مواد تثیت کننده از فنون موفق در راهسازی است. با استفاده از مواد تثبیت کننده متعارف (آهک و سیمان) و نامتعارف و در بعضی از جاها خاکستر برای تثبیت بستر و اساس و زیر اساس راه پیشنهاد می شود. بنابراین لازم است که میزان اثر بخشی و نحوه کاربرد این نوعمواد مورد ازمایش و بررسی قرار گیرد. در این مقاله با انجام آزمایش های تراکم-تک محوری- CBR- اثربرگ- PH طبق روش های استاندارد آزمایشگاهی اثر اهک بر روی خاصیت های خاک بستر آزاد راه اهر-تبریز مورد مطالعه و بررسی و مقایسه قرار گرفت نتایج آزمایشات مقاومت فشاری محدود نشده بر روی نمونه های تثبیت شدهبا آهک در مدت ۲۸ روزه مورد مطالعه قرار گرفت.۲،۳ به ۱۲٫۴ kg/cm با ۵ درصد آهک بدست آمد. ملاحظه می شود که افزایش مقدار آهک از ۵ درصد به ۷ درصد عملا تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش مقاومت نخواهد داشت. از این روبه نظر می رسدحدود ۵ درصد وزنی آهک مقدار بهینه مورد نیاز در تثبیت این خاک مورد نظر می باشد. با این میزان آهک،CBR اثر خاک مورد نظر از ۳ به ۳۶٫۲ درصد ارتقاء می یابد که با معیار ارزیابی تعیین شده (%۳۲ )برای لایه زیر اساس قابل قبول می باشد.