سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمدرضا رافعی – کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، کارشناس مرکز همکاریهای فناوری ریاست
محمود آخوندی – کارشناسی ارشد، کارشناس مرکز همکاریهای فناوری ریاست جمهوری

چکیده:

از مهمترین مشکلات امروزه نظام آموزشی کشور و سنگ بزرگ جلوی راه ارتقا آن مشکلات مالی است. مشکلات مالی تا حدی است که گاها دولت برای تامین هزینه های جاری دستگاه آموزش کشور با مشکل مواجه میشود. بنابراین نمی توان از آن توقع هزینه کرد برای ارتقا و بهبود این سیستم داشت. از طرفی دغدغه عملکرد ضعیف مدارس کشور امری که گریبان گیر اولیا دانش آموزان و خود مسولین کشور است. در این مقاله طرحی بیان می شود تا با مشارکت خانواده در دو موضوع مهم نظارت و کمک مالی و از طرفی با ایجاد یک سامانه نظارت و رتبه بندی مدارس، نظام ارتقا کیفی مدارس دولتی بدون آنکه هزینه ای بر گردن دولت باشد پیاده شده و سبب هر چه بهتر شدن خدمات آموزشی و ایجاد رقابت برای دستیابی به رتبه های بالاتر ارائه خدمات گردد. این مدل از ابزار رتبه بندی همزمان با بازوی اجرایی سیاستهای مالی خاص در جهت ارتقاء سطح کیفی مدارس کمک خواهد گرفت و نشان خواهد داد که اهدافی مانند افزایش انگیزه معلمان و سطح کیفی آنها و عدالت آموزشی و ارتقاء کیفی با این مدل قابل دستیابی خواهند بود.