سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: دومین همایش ملی پرستاری، روانشناسی، ارتقای سلامت و محیط زیست سالم

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

ندا ورقائی – کارشناس ارشدمشاوراموزش وپرورش زنجان
رضا محمدی – کارشناس ارشدعلوم تربیتی کارشناس گروه مشاوره اموزش و پرورش زنجان

چکیده:

بطور کلی مردم برای یادگرفتن درتلاش اند و میخواهند بیشتردرمورد دنیای اطرافشان بدانند و اگاه تر شوند برخی انسانها سریعتر و بهتر یاد میگیرند و این سرعت یادگیری است که نوابغ را ازنظر یادگیری ازطبقه متوسط جدامی کند نابغه ها درزمان یادگیری دچار مشکل نمی شوند چون خیلی زود یادمیگیرند ولی دیگران به کمک احتیاج دارند علم موسیقی ازقدیم الایام برپایه های ریاضی استوار بوده است و فلاسفه آن را ازشعب ریاضی دانسته و متون قدیمی همانند کتاب شفا ابن سینا موسیقی را درمبحث ریاضی مطرح نموده اند براساس بررسی مروری نتایج پژوهشهای انجام شده نشان میدهد اگرموسیقی را به عنوان ابزار تقویت ذهن درنظر بگیرید نوع موسیقی درتاثیرگذاری آن نقش داشته و بهتر آن است که ازموسیقهای بدون کلام و مورد علاقه افراد استفاده شود اگرچه موسیقی ایجادحافظه نمی کند ولی تاثیر فراوانی دربالا بردن آن دارد و مهمترین تاثیر آن تاثیر مثبت ومنفی آن برمغز است که نمی توان ازآن چشم پوشی نمود کودکان وقتی درگیر یادگیری موسیقی و اهنگ نواری هستند بطور ناخوداگاه فواصل و کشش ها را می اموزند این مطلب به آنها کمک میکند درک صحیح ازنسبت ها و کسرها بیابند بدون اینکه نگران یا مضطرب شوند و ازبابت ضعف دریادگیری ریاضی دچار سردرگمی و ازدست دادن اعتمادبه نفس گردند دراین مقاله سعی شده ازنتایج تحقیقات معتبر انجام شده درحوزه موسیقی و یادگیری استفاده گردد