سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین همایش ملی مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

عباس محمدطاهری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات ، محلات،ایران

چکیده:

با توجه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته ، یکی ازکاربردهای قوی مهندسی دانش، آموزش به کمک بستر الکترونیک بوده و یکی ازبهترین زمینه های کاربرد بستر الکترونیک، آموزش بصورت مجازی میباشد. این سیستم هم جذابند و هم درصد انتقال مطالب در آن حداکثر می باشد. لذا تحقیق حاضر در صدد آن است که با مطالعه اساتید و دانش آموزان مدارس نمونه استان مرکزی (که سیستمLMS1استفاده میکنند) فرضیه کارآئی بیشتر سیستم آموزش مجازی در مقایسه با سیستم سنتی و کلاسهای حضوری را مورد سنجش قرار داده است. سوالات تحقیق : آیا دانش آموزان به سیستم آموزش مجازی علاقه بیشتری دارند یا سیستم کلاسهای حضوری؟ از دیدگاه اساتید کارآئی سیستم آموزش مجازی بیشتر است یا سیستم کلاسهای حضوری؟ روش مطالعه و یافته ها :یکی ازکاربردهای قوی مهندسی دانش، آموزش به کمک بستر الکترونیک بوده و یکی از بهترین زمینه های کاربرد بستر الکترونیکی، آموزش بصورت مجازی میباشد. دراین روشآموزشی، یادگیرنده محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و در هر زمان و هر مکان میتواند به یادگیری بپردازد. دراین روش میتوان ازامکانات گرافیکی ، فیلم ، انیمیشن و.. به راحتی استفاده نموده و از یادگیرنده آزمونهای مناسبی به عمل آورد. درتجربه صورت گرفته در چند مدرسه نمونه در استان مرکزی سیستم آموزشی مجازی پیاده سازی و اجرا گردیده است و از دانش آموزان و اساتید خواسته شده که ضمن استفاده از سیستم، نظر خود را در مورد کارآئی این روش از طریق همان سایت اعلام نمایند و بر طبق جوابهای داده شده از طرف کاربران این سایت، کارآئی این روش آموزشی به مراتب بالا تر از روش سنتی بوده است.