سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

شیما مهدی زاده نادری – کارشناس ارشد ارتباط تصویری
علیرضا اسماعیلی – استادیار دانشگاه علوم انتظامی

چکیده:

امروزه ترافیک و مشکلات پیرامون آن ، رشد آمار تصادفات و تخلفات رانندگی، تصویری نا پسند ازفرهنگجامعه ایرانی را در اذهان جهانیان به نمایشگذاشته است.رانندگان درمکانهای مختلف اعم ازخیابانها،بزرگراهها ،میادین ،پلهای عابرپیاده ، ایستگاههای مترو و تاکسی ، عرشه های پل با انواع تبلیغات محیطی و حجم وسیعی از اطلاعات و داده ها روبرو میشوند که گاهی به دلیل تراکم ، تجمع و عدم رعایت استاندارد ها و تنوع مفاهیم ، مخاطبین را دچار سر در گمی میکنند،کارشناسان معتقدند که رنگها در سطوح تبلیغی که بیشترین سهم آن ، متعلق به تابلوهای تبلیغاتی است بر عملکرد رانندگان ، آلودگی بصری ، حواس پرتیراننده ، تصادفات و تخلفات و…… تاثیر گذار است.در این تحقیق باتهیه پرسشنامه و تحقیق میدانی از کابران پر ازدحام شهری رنگهای سرد با کنتراست و وسایل نقلیه این نتیجه دست یافتیم که در فضاهای متراکمکمتر، بیشتر مورد توجه مخاطبین وبرای رانندگان مناسب تر است واستفاده از رنگهاو تصاویر شلوغ ،بزرگ، گرم و پر کنتراستبه مراتب خطر آفرین هستند.