سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

فرشاد ترابی – استادیاردانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
شهاب الدین طباطبایی – کارشناس مهندسی مکانیک
امیرحسین روزبه عراقی – کارشناس مهندسی متالورژی
سیدمجتبی طباطبایی – کارشناس ارشدمهندسی متالورژی

چکیده:

باتریهای روی – اکسیدنقره یکی از باتریهای پرانرژی بوده که دارای توان ویژه و همچنین چگالی توان بالایی هستند بنابراین همواره به عنوان یکی از گزینه های اصلی درتولیدنیروی محرکه ی اژدرها شناخته می شود از لحاظ تئوری توان ویژه ای این باتریها بسیار بالا بوده اما درعمل به علت بوجود مشکلات فنی درساخت باتریها و همچنین وجود مقاومت داخلی رسیدن به مقادیر تئوری موجود امکان پذیرنمی باشد ازجمله مشکلاتی که درساخت آنها باعث کاهش توان ویژه میگردد مقاومت داخلی باتری بوده که به عوامل متعددی بستگی دارد یکی از این عوامل سپراتورهای مورد استفاده در ساخت باتری است که تاثیر بسیارزیادی درتولید مقاومت داخلی دارد سپراتورها اصولا به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه درباتری قرار داده می شوند و این درحالی است که وجود آنها باعث افزایش مقاومت داخلی می گردد بنابراین انتخاب آنها درگیر دوفاکتور متضاد است و لازم است تا با توجه به شرایط کارکرد باتری همواره یک سپراتور مناسب انتخاب نمود. دراین تحقیق به منظور افزایش توان و انرژی ویژه ی باتری های روی اکسید – نقره با استفاده از تستهای تجربی تاثیر جنس سپراتور روی عملکرد باتری مورد بررسی قرارگرفته و درنهایت بهترین گزینه به عنوان سپراتور مناسب انتخاب و ارایه شده است.