سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

جبارعلی ذاکری – استادیار دانشکده مهندسی راه آهن ، دانشگاه علم و صنعت ایران
معراج براتی – دستیار پژوهشی دانشکده مهندسی راه آهن؛ دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

ایمنی خطوطCWRبستگی به مقاومت جانبی خط آهن دارد. در چند دهه اخیر پیشرفت های قابل توجهی در افزایش مقاومت جانبی خطوط با بکارگیری پابندهای ارتجاعی ، افزایش عرض لایه بالاست و ارتفاع شانه بالاست ،…. صورت گرفته است. استفاده از تراورس بالدار ،دو تکه یا اصطکاکی از روش های دیگری برای افزایش مقاومت جانبی می باشد. در این مقاله تاثیر وجود بار قائم و حرکت وسیله نقلیه در تغییر مقاوت جانبی خط در دو حالت خط آهن با تراورس اصطکاکی (با سطح زیرین دندانه دار) و خط آهن با تراورس ساده (با سطح زیرین صاف) مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه بررسی ها افزایش قابل ملاحظه ای در خط آهن با تراورس اصطکاکی و با وجود بار قائم را نشان می دهد