سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی دریانوردی و حمل و نقل دریایی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

آرش اشرفی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی دریا
حسین موسوی زادگان –
حسین قاسمی –

چکیده:

یکی از روشهای کاهش درگ استفاده از ایجاد کننده های ورتکس VG برروی سطوحی همچون ایرفویل ها هیدروپلنه ها درون نازل ها وداکت ها پره های توربین های بادی و گازی لباس ورزشکاران و کانتینر بر ها می باشد در اثر برخورد جریان ورودی با VGها ورتکسهای درون لایه مرزی ایجاد می شود که باعث افزایش مومنتوم درون لایه مرزی و درنتیجه به تاخیر افتاده پدیده استال و جدایش جریان می شود دراین مقاله اثرات نصب CFD به کمک تکنیک عددی حجم محدودFVM بررسی شده است سه حالت شامل ایرفویل دو بعدی ایرفویل سه بعدی ایرفویل سه بعدی به همراه VG موردبررسی قرارگرفته اند بررسی نتایج نشان میدهد VG ها می توانند زاویه استال را افزایش داده و درنتیجه برای زوایای بالاتر حمله مقدار ضریب لیفت افزایش و ضریب درگ کاهش می یابند.