سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: پنجمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

میثم پورعباس – دانشجوی کارشناسی ارشد، بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان
سیدمرتضی مرندی – استادیار بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجید جبال بارزی – دانشجوی کارشناسی، بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

در دهه های اخیر با توجه به افزایش میزان ترافیک و بالا رفتن هزینه های تولید و نگهداری آسفالت، استفاده از پلیمر جهت اصلاح قیر و بالا بردن عمر سرویس روکشهای آسفالتی مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. با توجه به ساختار پلیمرهای معمول همچون SBS و SBR، استفاده از این مواد جهت اصلاح قیر علاوه بر افزایش هزینه تمام شده آسفالت از لحاظ زیست محیطی نیز به طبیعت آسیب میرساند. حال آنکه استفاده از پودر لاستیک های مستعمل به جای پلیمرهای ذکر شده، موجب بازگرداندن این ماده تجدید ناپذیر به چرخه تولید شده و علاوه بر کاهش هزینه های اصلاح قیر موجب از بین رفتن اثرات زیان آور پلیمرها بر روی طبیعت نیز میگردد. در این مقاله تاثیر استفاده از پودر لاستیک بر استقامت مارشال و مقاومت کششی غیر مستقیم آسفالت مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که با افزایش درصد پودر لاستیک استقامت مارشال و تحمل کشش غیر مستقیم آسفالت بطور محسوسی افزایش داشته است