سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین همایش ملی جهاد اقتصادی در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سارا شیرزاد – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمشهر
بابک مقصودی دماوندی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمشهر

چکیده:

بورس کالای کشاورزی به عنوان بازار رقابت کامل، نهادی است که تکمیل کننده و ارتقا دهنده بازار سنتی روستایی در ایران می باشد. مشکلات و موانعی که بر سر راه اکثر روستائیان بعنوان تولید کنندگان محصولات کشاورزی قرار دارد عبارت است از، عدم شفافیت اطلاعات بازار،نامعلوم بودن روند آتی قیمت محصولات، ناکارایی نظام تعیین قیمت، ناکارآمدی توزیع محصولات کشاورزی، نوسانات شدید قیمت محصولات کشاورزی و … می باشند. بورسهای کالایی در جهت رفع این مشکلات تاسی گردیده اند. از مزایای مهم راه اندازی بورس کالای کشاورزی می توان به کاه ریسک قیمت، توسعه صادرات کالاها،کاه تصدیگری دولت در بخ کشاورزی، هدفمند کردن سیاستهای حمایتی، تامین مالی تولیدکننده، کمک به اصلاح ساختار بازار سنتی روستایی، توسعه بخش کشاورزی به کمک بخ خصوصی، کاه هزینه معاملات و ساماندهی بازار محصولات کشاورزی، تیییرالگوی کشت، جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی و تمرکز تولید کنندگان و مصرف کنندگان اشاره کرد.