سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: ششمین همایش ملی مهندسی محیط زیست

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

آرش جهانتابی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته راه‌و‌ترابری، دانشگاه شهید چمران اهواز
غزال صبا – کارشناس مهندسی محیط زیست

چکیده:

سیستم‌های حمل‌ونقل شهری بالاترین سهم را در تولید آلاینده‌های موجود در هوای شهرها دارند. به دلیل وجود مخازن عظیم نفتی و درآمد‌های بالای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن تا سال‌های اخیر به معایب استفاده بی‌رویه از خودروهای شخصی در داخل شهرها توجه نشده بود. با بزرگتر شدن شهرها میزان اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر چند برابر شده است. در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور با معضل آلودگی هوا روبرو هستند. پس کارشناسان به فکر پایین آوردن آمار استفاده از خودروهای شخصی افتادند و قانون هدفمندی یارانه‌ها را در دستور کار خود قرار دادند. در این مقاله بر اساس اطلاعات موجود از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر اهواز میزان تغییرات آلودگی‌های هوا پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بررسی شده است. بررسی‌های انجام داده شده نشان می‌دهد که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سطح شهر اهواز باعث کاهش پنجاه درصدی آلودگی‌های موجود در هوا شده است.