مقاله تاثیر گرافیک محیطی در ارتباطات شهری (تحقیقات رنگ در شهر تهران و تاثیر آن در زیبایی فضای شهر در ۴ منطقه از شهر تهران، شمال، جنوب، شرق، غرب) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۰ در نقش مایه از صفحه ۱۱۱ تا ۱۳۴ منتشر شده است.
نام: تاثیر گرافیک محیطی در ارتباطات شهری (تحقیقات رنگ در شهر تهران و تاثیر آن در زیبایی فضای شهر در ۴ منطقه از شهر تهران، شمال، جنوب، شرق، غرب)
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله گرافیک محیطی
مقاله شهر تهران
مقاله رنگ
مقاله فضای شهری
مقاله آرام سازی بصری

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: صلواتی مرجان

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
یکی از مهم ترین سرفصل ها در زمینه زیباسازی شهری و گرافیک محیطی توجه و بکارگیری رنگ در محیط است. می توان گفت رنگ مهم ترین نقش را در الگوی رفتاری انسان شهرنشین داشته و عنصر اجتماعی و توانمندی است که افزون بر رسالت و وظیفه پیام رسانی و انتقال مفاهیم، جذابیت بصری شهر را نیز به دنبال دارد. علیرغم اهمیت شایان عنصر رنگ، اصولا این مقوله و تاثیرات فضایی آن بر ساکنان شهر تهران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در مواردی نادیده انگاشته شده است. شهر تهران تحت تاثیر عواملی همچون آلودگی هوا، ازدحام تراکم وسایل نقلیه، افزایش روزافزون جمعیت، اقلیم جغرافیایی متنوع در مناطق مختلف آن و عواملی از این قبیل، به توده ای خاکستری و بی رنگ تبدیل گردیده است. علیرغم آن در مناطقی شاهد بکارگیری انبوهی از رنگ های نامناسب و ناموزونی هستیم که به چهره شهر آسیب های فراوانی وارد آورده است. با بررسی و شناسایی تاثیرات رنگ و بر اساس یک سیستم رنگی سازمان یافته و همچنین با برنامه ریزی اصولی و عملی در ساختار شهر تهران، از مقیاس خرد آن گرفته تا مقیاس کلان، می توان در ایجاد تمرکز ذهنی و افزایش حس آرامش در قالب محیط یا به عبارتی آرام سازی بصری، موثرتر عمل نمود. لازم به ذکر است که یک طراح گرافیک در پرداختن به مبحث رنگ، صرفا لایه های ظاهری و به عبارتی پوسته های بیرونی تجهیزات شهری، مبلمان شهری، نمای ساختمان ها، کفپوش خیابان ها و مواردی از این قبیل را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد و بررسی احجام، فرم ها و مواردی که ذکر گردید در حوزه فعالیت های طراحان شهری، معماران و طراحان صنعتی خواهد بود، لذا در این تحقیق این امر لحاظ گردیده است. در این پژوهش و در راستای دستیابی به اهداف فوق، در ابتدا به تعریفی کلی و جامع از طراحی گرافیک و سپس به ارائه مفاهیم گرافیک شهری یا محیطی پرداخته شده است. پس از تحقیق پیرامون جایگاه گرافیک محیطی و جنبه های مختلف آن، مبحث رنگ و موارد مربوط به آن مورد توجه قرار گرفته است. نحوه بهره گیری از رنگ در گرافیک محیطی شهر تهران، شناخت نقاط ضعف و قوت آن و بررسی میدانی رنگ در حوزه گرافیک محیطی در ۵ منطقه از شهر تهران فصل پایانی این پژوهش را تشکیل می دهد. روش تحقیق در این پژوهش بصورت میدانی و مطالعه کتابخانه ای – اسنادی است و پس از جمع آوری نمونه های عکاسی شده نیز به تجزیه و تحلیل رنگی، صرفا در حوزه رنگ و همچنین پوسته بیرونی آنها پرداخته خواهد شد.