مقاله تاثیر «گالری آپادانا» بر جریان نقاشی نوگرا در ایران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۱ در نقش مایه از صفحه ۵۳ تا ۵۸ منتشر شده است.
نام: تاثیر «گالری آپادانا» بر جریان نقاشی نوگرا در ایران
این مقاله دارای ۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله نقاشی نوگرای ایران
مقاله نگارخانه
مقاله نقد هنری
مقاله گرایش های سنتی در نقاشی نوگرا

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شاهرودی فاطمه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در سال ۱۳۲۸ نخستین نگارخانه در ایران با نام «آپادانا، کاشانه هنرهای زیبا» به همت محمود جوادی پور و کمک و همکاری حسین کاظمی و امیر هوشنگ آجودانی فعالیت خود را آغاز کرد. پیش از این، مکان ثابت و مشخصی برای نمایش آثار نقاشان نوگرا وجود نداشت و آثار این هنرمندان بیشتر در مراکز و انجمن های فرهنگی وابسته به کشورهای دیگر که در پایتخت فعال بودند به نمایش در می آمد.
مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیرات «گالری آپادانا» بر «جریان نقاشی نوگرا» در ایران به نگارش در آمده است. نتایج پژوهش حاضر که با روش تحقیق توصیفی و تاریخی بدست آمده حاکی از آن است که اگرچه گالری آپادانا پس از مدت کوتاهی از تاسیس آن از فعالیت باز ایستاد اما نقش عمده ای در رشد و گسترش جریان هنر نوگرای ایران از خود به جای گذاشت. در واقع کارکرد گالری آپادانا تنها به فراهم آوردن مکانی برای نمایش و عرضه آثار پیشگامان نقاشی نوگرای ایران محدود نماند؛ این مرکز با انجام فعالیت های متنوعی چون برگزاری سخنرانی، کلاس های آموزش نقاشی، نمایش فیلم و اسلاید و برگزاری محافل هنری امکان نخستین آشنایی های عامه مردم با «هنر مدرن» را ایجاد کرد. از سوی دیگر، نمایشگاه های برگزارشده در گالری آپادانا، زمینه انتشار نخستین نقدها در مورد نمایشگاه های نقاشی نوگرا را فراهم آورد. افزون بر این، سیاست های هنری بانیان این مرکز در ترویج و تثبیت گرایشات سنتی و ایرانی در نقاشی نوگرا تاثیر فراوان گذاشت.