مقاله تاثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینه های نمایندگی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۱ در دانش مالی تحلیل اوراق بهادار (مطالعات مالی) از صفحه ۱۳ تا ۲۸ منتشر شده است.
نام: تاثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینه های نمایندگی
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله رقابتی بودن بازار محصول
مقاله هزینه های نمایندگی
مقاله جریان نقد آزاد
مقاله نسبت گردش دارایی ها

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: پورحیدری امید
جناب آقای / سرکار خانم: سروستانی امیر
جناب آقای / سرکار خانم: هوشمند رحمت اله

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در این مقاله، تاثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینه های نمایندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی می شود. در این راستا، تاثیر اندازه شرکت ها نیز کنترل شده است. برای سنجش رقابتی بودن بازار محصول از شاخص هرفیندال – هیرشمن و موانع ورود استفاده شد. هزینه های نمایندگی نیز با استفاده از دو معیار سنجیده شد. معیار اول، تعامل بین فرصت های رشد و جریان های نقد آزاد می باشد. جهت اندازه گیری فرصت های رشد از نسبت Q توبین استفاده شد. نسبت گردش دارایی ها، معیار دیگر استفاده شده می باشد. برای آزمون فرضیات و داده های آماری نیز از رگرسیون خطی چندگانه، بهره گیری شده است. یافته های بررسی ۶۲ شرکت در دوره زمانی ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۹ نشان داد که هر چه قدرت رقابت شرکت بیشتر باشد و از طرف دیگر رقابتی بودن بازار محصول کاهش پیدا کند، هزینه های نمایندگی افزایش می یابد. افزون بر این، استحکام نتایج پژوهش با استفاده از داده های سالانه نیز مورد بررسی قرار گرفت.