سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی شناسایی و تبیین راهکارهای تحقق جهاد اقتصادی در شهرداریها

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

مجید فتح اللهی – مدیر مطالعات و برنامه ریزی شهرداری قم- کارشناسی ارشد ریاضی-
سعیده حسنی – رئیس گروه مطالعات و پژوهش شهرداری قم- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

چکیده:

رویکرد «انتشار اوراق مشارکت» به عنوان یکی از مهمترین روش های تأمین منابع مالی پروژه های اقتصادی، عمر بسیار کوتاهی داشته و از سال ۱۳۷۳ مورد استفاده قرار گرفته است تا از این طریق سرمایه های خرد موجود در جامعه جمع آوری و بهصورت هدفمند در اختیار پروژه های حائز شرایط قرار گیرد و ناشران را منتفع و سرمایه گذاران را صاحب سود نماید. تمایل روز افزون بر استفاده از اوراق مشارکت، ناشی از نگرش ها و عواملی چون سهل الوصول بودن منابع حاصله، عدم تأثیر آن بر نقدینگی و افزایش حس مشارکت مردمی است. امروزه شهر قم در میان کلان شهرهای کشور دارای ویژگی های منحصر به فردی در زمینه های مختلف فرهنگی مذهبی از جمله وجود بارگاه ملکوتی حضرف فاطمه معصومه (س). مسجد مقدس جمکران، حوزه های علمیه، دهها هزار طلاب غیر ایرانی و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان، دارای اهمیت بسزایی است. از اینرو سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر کشور و جهان می باشد و نیازمند جهش در توسعه زیر ساخت های اقتصادی و گردشگری است. بدین منظور پروژه ملی بلوار پیامبر اعظم (ص) گام مؤثری در توسعه شهر قم است که به دلیل کارکرد شهری، ملی و فراملی دارای اهمیت ویژه ای است و پیوند دهنده دو مجموعه زیارتی مهم این شهر می باشد. لیکن شهرداری قم به علت محدودیت منابع مالی داخلی و کمکهای دولتی، جهت تأمین بخشی از هزینه های آن پروژه در سال ۸۸ نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان ۴،۰۰۰ میلیارد ریال در طول یک هفته (مصادف با دهه کرامت) اقدام نمود. تسهیل در ایجاد مسیر مواصلاتی دو مکان مقدس، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری و مشخص شدن ابعاد طرح از نتایج حاصل از فروش اوراق مشارکت می باشد. این مقاله، تجربه شهرداری قم در زمینه فروش ۱۰۰% اوراق مشارکت را مستندسازی می نماید.