سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش ملی جریان و آلودگی هوا

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

امین رحیمی – دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم محرکه خوودرو دانشکده مهندسی مکانیک دانش
مهرداد نوری خاجوی – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، لویزا
غلامحسن پایگانه – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، لویزا

چکیده:

بهبود خودروهای موجود از نظر کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها به دلیل عواملی چون اتمام پذیری سوخت های فسیلی ، افزایش روز افزون مصرف بنزین، گرمایش جهانی و مسائل زیست محیطی برای دولت ها و صاحبان صنایع امری ضروری است. به همین دلیل خودروهای هیبرید الکتریکی ۴ به عنوان بهترین طرح جایگزین برای ارائه ی خودرویی با مصرف سوخت و آلودگی کمتر و هزینه ی قابل رقابت با خودروهای متداولمحسوب می گردند . به دلیل پیچیدگی و هزینه ی بالای دستیابی به طرحی بهینه از یک خودروی هیبریدی که نیازمند استفاده همزمان از هر دو نیروی محرکه ی مکانیکی و الکتریکی است ، نیاز به مدل سازی و شبیه سازی با نرم افزار های کارآمد می باشد که از بین نرم افزارهای موجود ، نرم افزار شبیه ساز پیشرفته ی خودرو «ADVISOR که توسط آزمایشگاه ملی انرژی های تجدید پذیر آمریکا ۶ تهیه شده است ، جایگاه ویژه ای دارد. مارکل ( ۲۰۰۲Markel در این مقاله، با بررسی خودروهای هیبرید الکتریکی موازی ، روش طراحی و مدل سازی آن توسطADVISOR بیان می گردد و با تغییر مولفه های طراحی در نرم افزار ، خودروی هیبرید الکتریکی پژو ۴۰۵ بدون تغییرات در بدنه ، طراحی و در پایان نتایج میزان مصرف سوخت و آلایندگی در سیکل حرکتی مناسب شهر تهران ارائه می شود .