سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مهدی پرتو – دانشکده برق، دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور – ایران
محمدصادق قاضی زاده – دانشکده برق، دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور – ایران

چکیده:

امروزه با توجه به آلودگی های ناشی از خودروها، بازده بسیار پایین آنها و محدودیت های سوخت فسیلی، کارخانه های خودروسازی بزرگ دنیا گام مهمی در مقابله با این امر برداشته اند که از جمله آنها می توان به تولید خودروهای هیبریدی قابل اتصال به شبکه ب رقPlug-in (hybrid electric vehicleاشاره کرد. باتری این خودروها در موقع توقف و پارک خودرو به شبکه متصل است ، در نتیجه اگر تعداد قابل توجهی از این خودروها به شبکه متصل شود، میتوان مجموعههایی از این خودروها را به عنوان نیروگاههای کوچکی فرض کرد که نسبت به نیروگاههای سریع راه انداز موجود، دارای سرعت راه اندازی بسیار بالاترو هزینه راه اندازی بسیار پایینتر هستند. حضور این خودروهادر سیستم قدرت دارای کاربردهای بسیاری است که از جمله آنها میتوان به ارائه خدمات جانبی (از قبیل تنظیم توان، رزروچرخان و توان راکتیو) و افزایش بار پایه از طریق هموارنمودن منحنی بار اشاره کرد؛ که در مورد اخیر این خودروهامانند بار مدیریت پذیر و عنداللزوم نیروگاههای تلمبه ذخیر های ۱ عمل نموده و درههای موجود در منحنی بار درزمان کم باری را پرکرده و عنداللزوم قله های پیک بار راحذف میکنند؛ که در نتیجه آن بازده کل سیستم افزایش پیدا ، میکند. باتوجه به این کاربردهاV2G ها می توانند از طریق یک تجمیع کننده و یا در قالب قرارداد اشتراک ویژه با شرکت توزیع مشارکت فعالی در بازارهای برق داشته باشند.