سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای پژوهشها و راه کارهای نوین در حسابداری و مدیریت

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محدثه ملایی کندلوسی –
معصومه میردار – مدیریت بازرگانی؛ موسسه آموزش عالی طبرستان چالوس
منصور پناهی – مدیریت بازرگانی؛ موسسه آموزش عالی طبرستان چالوس

چکیده:

رفتار هوشمندانه ،توانایی تحمل و واکنش صحیح به هیجانات و حوادث مختلفی که در طول زندگی با آنها روبه رو میشویم هوش هیجانی نام دارد. هر اندازه که این فاکتور قوی تر باشد، فرد توانایی بیشتری براینظارت بر احساسات و هیجانات خود و دیگران را دارد و در موقعیت های پیش رو بعد از کمی تأمل و آنالیز مسأله واکنشی مناسب و تأثیر گذار از خود نشان میدهد.هوش هیجانی مفهومی متمایز از هوشبهر است که اخیراًعلاوه بر روانشناسان و پژوهشگران توجه عموم را به خود جلب کرده است. بسیاری از والدینی که نگران افزایش مشکلات رفتاری و هیجانی فرزندان خود در خانه و جامعه هستند آموزش مهارت های لازم در زمینه هوش هیجانی را ضروری میدانند. هوش هیجانی برخلافIQ اکتسابی است و افراد می توانند با تقویت مهارت های هیجانی، هیجانات خود را شناسایی و کنترل کرده و نتایج بهتر و مؤثرتر رفتاری بروز دهند. تحقیقات متعدد بیانگر این امر است که بین آموزش مهارت های هیجانی و کنترل هیجانات همبستگی مثبتی وجود دارد و انتظار می رودافرادی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند در موقعیتهای خطرناک رفتار بهتری ارائه دهند و موفق تر عمل کنند، در اجتماع پذیرفته تر و تأثیر گذار ترند و در نهایت از سلامت روانی بیشتری بهره میبرند.