سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

فرزانه صادقی – کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
رحیم بدری گرگری – استادیار دانشگاه تبریز
میرمحمود میرنسب – استادیار دانشگاه تبریز

چکیده:

برخلاف گذشته که تصور می شد توانایی یادگیری هر فرد تابعی از میزان هوش و استعدادهای اوست، در چند سال اخیر این نظریه در میان روان شناسان قوت گرفته است که با وجود نقش تعیین کننده ی عوامل ذاتی هوش و استعداد در یادگیری، عوامل غیر ذاتی دیگری نیز در این رابطه مهم قلمداد می شوند. یکی از این موارد راهبردهای یادگیری و یا به اصطلاح فنی تر راهبردهای شناختی و فراشناختی است. که در چند سال اخیر شاهد پیشرفت زیاد روان شناسی تربیتی در بسط و توسعه ی این راهبردها بوده ایم (میلک، ۱۳۸۴).