سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: هفدهمین همایش ملی و سومین سمینار بین المللی بیمه و توسعه

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

حسین یاوری – کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید، دانشکده مدیریت – د
فیروزه پارسایی – کارشناس مدیریت بیمه اکو، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده:

بیمه اعتباری به عنوان یکی از زیر مجموعه های بیمه های زیان پولی در گروه بیمه های اموال قرار گرفته است. هدف غایی از ارائه این پوشش برای بیمه گذاران ایجاد اطمینان خاطر در خصوص اعتباراتی است که توسط آنان اخذ شده و مکلف به بازپرداخت آن می باشند. از طرف دیگر با توجه به رونق یافتن بازار کارآفرینی درون کشور و اهتمام بخشهای مختلف در ایجاد بنگاه های کوچک و متوسط، می بایستی یکی از مهمترین بخشهایی که تاثیر بسزایی در انتخاب و حتی ادامه فعالیت کارآفرینی دارد را مد نظر داشته باشیم و آن هم موضوع تامین مالی و بهره مندی از اعتبارات موجود در بازارهای مالی کشور می باشد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا با توجه به وضعیت مالی بنگاه های کارآفرین ( از لحاظ محدودیت های مالی موجود و ناگزیری آنان از استفاده از اعتبارات موجود در بازار مالی کشور) به بررسی بیمه های اعتباری، نحوه ارائه آنها، دلایل عدم ارائه آنها و ضرورت ارائه آنها درون کشور بپردازیم. بدون تردید بهره مندی از این پوشش از یک طرف برای کارآفرینان و از طرف دیگر برای اعتبار دهندگان می تواند منجر به ایجاد حس اطمینانی گردد که در نتیجه آن اعتبار دهندگان با اطمینان بیشتری اقدام به اعطای اعتبار به بنگاه های کارآفرینی خواهد نمود و از طرف دیگر این بنگاه ها نیز با در اختیار داشتن این آرامش خاطر، قادر خواهند بود تا راحتر به فعالیتهای خود بپردازند.