سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس تخصصی بیمه الکترونیکی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

شیوا اسفندیاری فرد –

چکیده:

بیمه الکترونیک چیست؟ تاریخچه رشد آن در ایران و دیگر نقاط جهان چگونه بوده است؟ مزایا، مشکلات، مفاهیم، زیرساخت ها، آثار و موانع رشد بیمه الکترونیک چیست؟ آیا این بیمه نامه ها می تواند جایگزین نوع سنتی آن شود؟ آیا مردم از این نوع بیمه نامه ها استقبال می کنند؟ آیا می توان فرهنگ بیمه الکترونیک را در بین مردم رواج داد؟ آیا همه مردم می توانند طریقه و شیوه صدور الکترونیکی این نوع بیمه نامه ها را یاد بگیرند؟ اصلا آیا استفاده از اینترنت و رایانه در بین مردم جاافتاده است؟ چه رابطه ای بین بیمه الکترونیک و تجارت الکترونیک وجود دارد؟ آیا می توان بین بیمه الکترونیک و فناوری اطلاعات رابطه ای ایجاد کرد؟این سوالات و هزاران سوال مشابه دیگر در مواجهه با بیمه نامه های الکترونیکی به اذهان ما خطور می کند و تا این بیمه نامه بطور گسترده رواج پیدا نکند نمی توان در مورد آن قضاوت کرد ولی ما در این مقاله می خواهیم راهکارها، چالش ها، مزایا و مشکلات بیمه نامه های الکترونیک را مورد بحث و بررسی قرار دهیم:بسیاری از اقتصاددانان، متخصصان و آینده نگرها براین عقیده اند که در سالهای اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی بوقوع پیوسته است که جهان را وارد عصر اطلاعات ساخته و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق نموده است. یکی از ابعاد این تحول، تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولتها بوجود آمده است. مبادلات تجاری بین افراد با یکدیگر، شرکتها با یکدیگر و افراد با شرکتها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود که عمدتا مبتنی بر مبادله بر مبنای اسناد و مدارک کاغذی است خارج شده و بسوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سیستم های مبتنی بر اطلاعات الکترونیکی در حرکت است. تجارت الکترونیک به دلیل سرعت، کارایی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت های زود گذر، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است تا آنجا که گفته می شود عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت. تجارت الکترونیکی که تا چندی قبل به تعداد معینی از شرکت ها محدود می گردید در حال ورود به عصر جدیدی است که در آن تعداد زیادی از اشخاص گمنام و مصرف کنندگان در شبکه حضور دارند. بعلاوه محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیت های عمومی تجاری از قبیل تبلیغات، آگهی، مذاکرات، قراردادها و تسویه حساب ها را نیز در بر گرفته است. زمینه کاربرد تجارت الکترونیک بسیار گسترده تر از مبادله کالا ، خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تبیین سیاست های موردنظر باید علاوه بر کاربردهای بالفعل به کاربردهای بالقوه آن نیز توجه داشت. یکی از کاربردهای تجارت الکترونیک در بیمه ها می باشد و در این راستابیمه الکترونیک از اهمیت بسیاری برخوردار است.