سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: کنفرانس سراسری بهینه سازی مصرف انرژی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سعید زینالی هریس – مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی، گروه مهندسی شیمی

چکیده:

وجود رادیاتور بزرگ جلوی کامیون های سنگین امکان طراحی آیرودینامیکی این وسایل نقلیه را مشکل می کند و در نتیجه موتورهای دیزل نیاز به مصرف سوخت بالایی دارند و بهره وری سوخت در این وسایل نقلیه بسیار پایین می باشد. در این بررسی د رمورد عوامل کاهش بهره وری انرژی موتور کامین های سنگین بحث شده و راهکارهای جدیدی که بوسیله فن آوری نانو امکان استفاده از آنها در سیستم رادیاتور کامیون های ایجاد شده پیشنهاد گردیده است. نتایج حاصل بیانگر آن است که در صورت کاربرد نانو سیال به عنوان عامل خنک کننده در رادیاتور کامیون ها، با طراحی آیرودینامیکی کامیون علاوه بر بهبود وضعیت دید راننده حداقل ۵ درصد امکان بهره وری در مصرف سوخت وجود دارد. همچنین مشکلات احتمالی استفاده از این سیستم ها مورد بررسی قرار گرفته است.