سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: چهارمین کنفرانس مهندسی برق و الکترونیک ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مجید میرزاده اول – دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد، باشگاه پژوهشگران جوان، گناباد، ایر
سعید بلوچیان – دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد
آصف زارع – دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد

چکیده:

افزایش روز افزون استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و جایگاهی که این نوع هواپیماها در صنعت دفاعی کشورها پیدا کرده، باعث شده است که سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه شود. یکی از مهمترین بخش ها در طراحی و ساخت این نوع هواپیماها، طراحی سیستم کنترل میباشد و اگر هواپیما از نوع بدون سرنشین باشد و فاکتورهایی مانند برد پروازی و مانور پذیری بالا حائز اهمیت باشند در انتخاب سیستم کنترل مناسب باید بسیار دقت نمود. از آنجا که افزایش برد پرواز در پهپاد ها از دغدغه اصلی طراحان سیستم کنترل پهپادها می باشد، بایستی به دنبال روشی نوین بود تا وابستگی پهپاد به ایستگاه زمینی را کاهش داده و حتی در بعضی مامورت های خاص کاملاً حذف کرد. هدف از این مقاله بهینه سازی عملکرد کنترل ارتفاع یک پهپاد است. به طوریکه نسبت به اغتشاشاتی نظیر انحراف الویتور و Gust مقاوم باشد و سریعاً آنها را خنثی نماید. به این منظور در این پروژه از الگوریتم کلونی مورچگان برای بهینه سازی عملکرد خلبان خودکار که خود به کمک کنترل فازی طراحی شده است استفاده شده است.