سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین کنفرانس توانبخشی رباتیک ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

زهرا راعی دهقی – کارشناسان شرکت خدمات انفورماتیک تهران
مهدی رحیمی –
بهروز عامری شهرابی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
سیده رقیه هاشمی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، ت

چکیده:

در شروع هزاره سوم، فناوری اطلاعات به عنوان عمده‌ترین محور توسعه و تحول در جهان مطرح شده است و دستاوردهای ناشی از آن نیز با زندگی مردم عجین گردیده به طوری که عدم دسترسی به آن برای هر قشری از اجتماع باعث عقب‌ماندگی مضاعف می‌شود و از سوی دیگر بهره‌مندی از آن برای اقشار کمتر برخوردار (نظیر افراد کم‌توان) می‌تواند موجب توانمندسازی آن‌ها گردد.فناوری اطلاعات و کاربردهای آن مانند شهر الکترونیکی تاثیر شگرفی در توانمندسازی معلولان و افراد کم توان داشته است. این فناوری، هم از نظر تسهیل دسترسی به خدمات برای افراد کم توان و هم به عنوان یک عامل توانمندساز در بستر شهرهای الکترونیکی می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا معلولان بتوانند فرصت‌های بیشتر و بهتری را در طول زندگی خود داشته باشند.و البته زمانی می‌توان گفت که به طور کلی تعاملات الکترونیک برای معلولان یا کم‌توانان در شهرهای الکترونیک حلال مشکلات آنان است که زمینه دسترسی آسان به محتوا و سرویس‌های برخط فراهم شده باشد. اساسا قبل از اینکه خدمات شهر الکترونیکی را برای کم‌توانان بهینه سازی و مناسب سازی کنیم باید رابط‌های سخت افزاری و نرم افزاری را برای طیف‌های مختلف معلولان سازگار کنیم. در دنیای فناوری اطلاعات روش‌های مختلفی برای افزایش سطح دسترسی به اینترنت برای افراد کم‌توان با شرایط متفاوت وجود دارد. در این مقاله، ابتدا کانال‌های مختلف بانکداری الکترونیک معرفی می‌گردد، سپس به بهینه سازی این کانال‌ها، در صورت امکان، برای استفاده افراد معلول جسمی، نابینایان، ناشنوایان و… می‌پردازیم. در انتها نیز درباره امکان عملیاتی کردن و یا عملیاتی بودن این موضوعات در حال حاضر جمع بندی خواهیم داشت