سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

حمیدرضا سلیمی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، دانشکده فنی و مهندسی، شیراز، ایران
بهادر سرانجام – مجتمع علوم و فناوری هوادریا
محسن احمدزاده – دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، دانشکده فنی و مهندسی، شیراز، ایران
سیداحمد حسینی فرد – دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، دانشکده فنی و مهندسی، شیراز، ایران

چکیده:

امروزه استفاده از مواد مرکب الیافی در طراحی و ساخت سازه های دریایی افزایش چشمگیری داشته است . بطور مثال، در سازه بدنه شناورهای پرسرعت از مواد کام پوزیتی ساندویچی استفاده می شود. با توجه به بکارگیری ساندویچ پنل های لایه ای در اینگونه سازه ها (به علت سبکی و خواص مکانیکی خوب در برابر بارهای دینامیکی )، تاثیر بارهای شاک وارد بر ساندویچ پنل های به کار رفته در پوسته کف، یکی از بحرانی ترین مسایل طراحی آنها می باشد . افزایش تعداد متغیرهای طراحی از جمله گوناگونی مواد، ترتیب لایه ها و همچنین نوع الیاف مختلف، باعث ایجاد پیچیدگی هایی در طراحی می شود . روند بهینه سازی بکار رفته از دو قسمت تکنیک بهینه سازی و روش آنالیز سازه تشکیل شده است . تکنیکی که برای بهینه سازی بک ار گرفته شده جزء روش هایی است که از طبیعت الهام گرفته شده که به آن الگوریتم ژنتیک می گویند . در روند بهین ه سازی از الگوریتم ژنتیک همراه با آنالیز المان محدود استفاده می شود . نتایج حاصل نشان می دهد که لایه چینی بهینه و همچنین هسته ساندویچی با ضخامت های مختلف بطور نسبی چه تاثیری بر رفتار سازه ای تحت این نوع بارگذاری داشت هاند