مقاله بهینه سازی در مسیریابی باز وسیله نقلیه با استفاده از یک الگوریتم کارای ترکیبی فراابتکاری که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۲ در مدیریت صنعتی از صفحه ۹۹ تا ۱۱۲ منتشر شده است.
نام: بهینه سازی در مسیریابی باز وسیله نقلیه با استفاده از یک الگوریتم کارای ترکیبی فراابتکاری
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله الگوریتم نمونه مورچگان
مقاله مسائل –NP تام
مقاله مساله مسیریابی وسیله نقلیه باز
مقاله الگوریتم درج
مقاله الگوریتم جابجایی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: سعادتی اسکندری زهرا
جناب آقای / سرکار خانم: زارعی حسن
جناب آقای / سرکار خانم: محمودجانلو احمد
جناب آقای / سرکار خانم: محمودی دارانی نرگس
جناب آقای / سرکار خانم: یوسفی خوشبخت مجید

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مساله مسیریابی وسیله نقلیه باز (OVRP) یکی از مسائل مورد علاقه در ریاضیات محاسباتی است که بسیار مورد توجه محققان و دانشمندان قرار می گیرد. در این مساله هدف تعیین کمینه هزینه جابجایی چندین وسیله نقلیه است که به طور هم زمان از انبار کالا شروع به حرکت می کنند و تعدادی از مشتری ها را مورد ملاقات قرار می دهند. باید توجه کرد که برخلاف مساله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP)، در این مساله وسائل نقلیه لازم نیست که به انبار کالا برگردند. این مقاله نوعی روش فراابتکاری که در فاز اول آن از روش اصلاحی نمونه مورچگان (EAS) برای یافتن جوا ب هایی زیر بهینه استفاده می کند و در فاز دوم الگوریتم های درج و جابجایی برای یافتن جواب های بهتر به کار گرفته می شود. این الگوریتم بر روی مجموعه ای از ۱۵ مثال با ۵۰-۴۰۰ مشتری مورد آزمایش واقع گردید که معلوم شد که این الگوریتم قادر است که در ۱۰ مثال به بهترین جواب تاکنون یافت شده دست یابد. به علاوه از نظر کیفیت جواب های بدست آمده، ثابت شد که الگوریتم پیشنهادی بسیار رقابت پذیر است و انحراف معیار الگوریتم در همه مثال ها در حدود ۱ درصد قرار دارد. به طور کل می توان گفت که الگوریتم پیشنهادی در مقایسه با سایر روش های موجود برای حل مساله OVRP از نظر کیفیت جواب ها نتایج بهتری را بدست آورده است.