سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مهدی مخبری – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان
حسین مویدی – دانشجوی دکتری مکانیک

چکیده:

بسیاری از خرابی های آسفالت خیابانها و جاده ها به دلیل عدم رعایت استانداردهای فنی تراکم ناقص کاربرد خاکهای خمیری و عدم تامین ضخامت مناسب لایه اساس و آسفالت بوجود می آید بازسازی و ترمیم این روسازی ها جز با اصلاح زیرسازی و رفع نقص درلایه های زیرین امکان پذیر نمی باشد دربرخی موارد به دلیل کاستی های فراوان درلایه های اساس و زیراساس ترمیم این لایه ها هزینه گزافی را به همراه دارد درروند مطالعه بهسازی برخی از خیابان های جنوبی شهر شیراز ملاحظه گردیدکه به دلیل عدم تراکم بستر درزمان ساخت و همچنین استفاده از خاکهای غیراستاندارد اجرای غلط و ضخامت نامناسب لایه ها پس از گذشت اندک زمانی ازاجرا پروژه دچار نشست و بروز ترک درلایه های آسفالت شده است اصلاح این خیابانها جز با بازسازی اصولی لایه های زیرین امکان پذیر نمی باشد چنانچه از روش سنتی برای بازسازی استفاده شود باید کلیه لایه های زیراساس و اساس برداشته و مجددا اجرا گردد. این روش بسیار وقت گیر و پرهزینه بوده و مشکلات زیست محیطی زیادی را همراه خواهد داشت.