سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین همایش آسیب شناسی آموزش سازمانی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

کریم پیروزی – کارشناس ارشد شهرسازی ، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی
حسین نظم فر – دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری

چکیده:

هر روز که می گذرد نقش انسانها در توفیق تحقق اهداف سازمان ها بیشتر محرز می گردد و اهمیت منابع انسانی بیشتر جلوه گر می شود . اهمیت منابع انسانی تا آنجا بالا رفته است که اندیشمندان بزرگ مدیریت ، عصر حاضر را به عصر دانش ، تخصص ، سرمای ه فکری و مشارکت تعبیر نمودهاند و موفقیت های کسب شده را به انسانهای فرهیخته نسبت می دهند . اگر دیروز منابع انسانی توسط تکنولوژی ، پول ، زمین و سرمایه تحت الشعاعفرار گرفته بود امروز توسعه سازمان ها را به انسانهای فرهیخته و منابع انسانی پرورش یافته و مشارکت جو نسبت می دهند . سا زمان ها مجمو عه ای از عوامل انسانی ،تکنولوژی ،فنی ،ساختاری ،فر هنگی و دیگرعنا صر محیطی هستند که در راستای تحقق مجموعه هدف های از پیش تعین شده و مشترک در تعا ملند .بدون شک با توجه به اینکه این هدفها و منا فع افراد لزوماً برهم انطباق ند اشته ،شیوه مواجه مدیران در ایجاد تعا دل ،کا هش تعارض واستفاده بهینه از توا ناییهای بالقوه افراد وعناصرحائز اهمیت است در این راستا کارکنان هر سا زمان مهمترین جزء سا زمان محسوب می شوندکه بی توجهی به خواست و تا مین نیازهای مورد نظر آنها غیر قا بل اجتناب است .مجموعه دستاوردهای علمی نشان می دهد از ساده ترین لوا زم گرفته تا پیشرفته ترین فناوری های پیچیده محصول خلافیت و نوآوری اندیشمندانی بوده که طی سالهای متمادی براساس دانش و ارتقاء فکری انسان خلق شده است بنابراین پا یه اصلی ثروت هرکشور را منابع انسانی تشکیل می دهد که از آن بعنوان عا مل اصلی یاد می شود و منابع طبیعی و مادی بهعنوان عوامل تبعی نامیده می شوند. با این شرایط، نقش منابع انسانی نه تنها در سطح سازمانی بلکه به صورت کلی از سطح یک واحد کوچک اقتصادی تا سطح ملی ارتقا و گسترش پیدا کرده است