سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دومین همایش سراسری فن آوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

افسانه شرفی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، گروه کامپیوتر، اراک- ایران
غلامرضا لطیف شبگاهی – گروه الکترونیک و کنترل، دانشکده برق ، دانشگاه صنعت آب و برق – تهران

چکیده:

امروزه شبکه های بدون ساختار خودروها(Vehicular Adhoc Network از اهمیت بالایی برخوردار هستند به طوری که جنبه های مختلف این شبکه ها موضوع بسیاری از تحقیقات میباشد.در این شبکه ها خودروها اطلاعات مختلفی مانند اطلاعات مربوط به وضعیت خود و جاده ، موقعیت های خطرناک، اطلاعات تبلیغی و… را در قالب پیام با استفاده از تکنولوژی بی سیم بین یکدیگر ردوبدل میسازند. رانندگان با پردازش وتفسیر این اطلاعات، از وضعیت موجود مطلع شده و تصمیم گیری های بهتری در پیشگیری از حوادث، تغییر مسیرها و… مینمایند . از این رو همه پخشی برای انتشار این اطلاعات از کاربردهای مطرح در این شبکه ها میباشد. مهمترین مساله در همه پخشی این است که پیام را بتوان با کمترینتاخیر به مابقی خودروهایی که ممکن است از آن مسیر عبور کنند و پیام برای آنها اهمیت داشته باشد اطلاع داد.در این مقاله الگوریتمی ارائه می شود که با مکانیزم مناسبی دو پروتکل UMB وSB را ترکیب کرده و سپس برای حل مشکل ثابت بودن پنجره تراکم در پروتکلSB از شبکه های عصبی – فازی برای فازی کردن سرعت و چگالی استفاده میشود واندازه پنجره تراکم با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهینه می شود و این الگوریتم باعث میشود که بسته ها در کمترین زمان و با کمترین برخورد به مقصد برسند. شبیه سازی روش، کارایی و بهبود آن را نسبت به سایرروش ها نشان میدهد