سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش سراسری صنعت خودرو

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی رزاز – مدرس دانشگاه آموزشکده سما اهواز
نجمه السادات موسوی – مدرس آموزش کده فنی حرفه ای سما دانشگاه آزاد اهواز

چکیده:

دراتومبیل های امروزی شاهد این هستیم که خودروسازان اهمیت فراوانی به مساله راحتی و آرامش سرنشینان درخودروها میدهند عدم ایجاد راحتی و آرامش درخودروها سبب افت قیمت و بازنگری خریداران درخرید این کالای ارزشمند می شوند و این عاملی می شود که خریدار به گزینه های دیگری بپردازد دراین مقاله تلاش شده است که با استفاده از تغییر دراندازه چرخ سیستم تعلیق بهینه گردد براین اساس با انتخاب خودرو پراید بهعنوان خودرو نمونه تحقیق و با افزایش سایز و اندازه چرخ ان و اصلاح جعبه دنده توانستیم به میزان قابل توجهی آسایش و راحتی را دراین خودرو افزایش دهیم با جمع آوری اطلاعات و مشخصات فنی طراحی جعبه دنده بهینه شده صورت پذیرفت نمودارهای توان دورموتور گشتاور – دورموتور ، دورموتور سرعت دردنده های متفاوت نرخ نسبت دنده ها و همچنین نمودار نیرو – سرعت دردو حالت اصلی و بهینه محاسبه گشته و نهایتا با یکدیگر قیاس گردیدند. درپایان به این مساله پرداخته شد که با افزایش سایزتایر با توجه به اینکه قدرت و توان موتور کاهش م ی یابد این کاهش توان را با بهینه کردن جعبه دنده تاحدقابل قبولی جبران نموده و اثر آن برسرعت خودرو بررسی گردید.