سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

محسن کهرم – دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
احمد شرف بایگی – دانشجوی کارشناسی ارشد
سعید وحیدی فر – دانشجوی دکتری

چکیده:

درمبدلهای حرارتی افزایش ضریب انتقال حرارت باعث کاهش حجم و هزینه های مبدل می شود یکی از راه های افزایش ضریب انتقال حرارت تحریک لایه مرزی است بدین صورت که با استفاده از موانعی جریان را دچارآشفتگی و چرخش کرده که باعث ایجاد تغییر در پروفیل سرعت و افزایش ضریب انتقال حرارت می شود برای انجام ازمایش یکمبدل دو لوله طراحی و ساخته شدکه درسمت پوسته آب به عنوان سیال گرم ودرسمت لوله هوا به عنوان سیال سرد قرار دارد درسمت لوله موانع مختلفی جاگذاری شده و اثر ان برمیزان انتقال حرارت بررسی شد موانع آزمایش شده شامل دیسک حلقه مخروط می باشد برای تحلیل و تفسیر نتایج آزمایشگاه از شبیه سازی عددی به کمک نرم افزار فلوئنت استفاده شد نتایج نشان میدهد که مانع مخروطی نقش بهتری درانتقال حرارت ایفا میکند همچنین افت فشارکمتری نسبت به سایر موانع دارد.