مقاله بهبود زمان انتظار با استفاده از الگوریتم اولویت دهی بر اساس بالاترین امتیاز در صفوف انسانی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در فروردین ۱۳۹۱ در نشریه مهندسی صنایع (دانشکده فنی دانشگاه تهران) از صفحه ۳۹ تا ۵۱ منتشر شده است.
نام: بهبود زمان انتظار با استفاده از الگوریتم اولویت دهی بر اساس بالاترین امتیاز در صفوف انسانی
این مقاله دارای ۱۳ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله بهینه سازی
مقاله نوبت دهی
مقاله صف
مقاله زمان انتظار

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: دیدبان عباس
جناب آقای / سرکار خانم: کیانی محسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در این مقاله به بیان یک الگوریتم جدید در اولویت دهی صفوف انسانی پرداخته شده است. این شیوه اولویت دهی در صفوفی قابل استفاده است که حجم تقاضا در آنها متفاوت باشد. در این الگوریتم زمان انتظار هر مشتری متناسب با حجم مورد تقاضا است. یک مثال بارز چنین صفی، صف نانوایی است. در روش پیشنهادی در این مقاله، زمان ورود مشتری ذخیره سازی شده و هنگام فراخوانی یک مشتری برای سرویس دهی، امتیاز همه مشتریان (طبق رابطه تعریف شده) محاسبه شده و مشتری با بیشترین امتیاز فراخوانی می شود. با اجرای این الگوریتم زمان انتظار به طور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد. با ارایه یک مدل ریاضی برای شبیه سازی الگوریتم مذکور اثبات شده است که زمان انتظار از نظر تئوری تا حداکثر ۲۵ درصد قابل بهبود است. همچنین در اجرای عملی برای یک صف نمونه، زمان انتظار حدود ۲۰ درصد بهبود یافته است. نکته قابل توجه دیگر پیش بینی زمان انتظار به صورت کاملا شهودی با توجه به تعداد افراد حاضر در صف است. از دیگر مزایای این روش می توان به تنظیم خودکار ازدحام، عادلانه تر بودن صف و افزایش رضایتمندی مشتریان اشاره کرد. این روش در یک دستگاه نوبت دهی برای استفاده در نانوایی پیاده سازی شده و نتایج آن ارایه شده است. این نتایج تاییدی بر اثرات مثبت برشمرده شده است. نتیجه نظرسنجی نیز حاکی از افزایش رضایتمندی مشتریان است.