سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

آرش اشرفی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی دریا
محمدجواد کتابداری –

چکیده:

یکی از روشهای کاهش درگ استفاده از ایجاد کننده های ورتکس VG برروی سطوحی همجون ایرفویل ها هیدروپلنها دروننازل ها و داکت ها پره های توربین های بادی و گازی لباس ورزشکاران و کانتینربرها است دراثربرخورد جریان ورودی با VG ها ورتکس هایی درون لایه مرزی ایحاد می شود که باعث افزایش مومنتوم درون لایه مرزی و درنتیجه به تاخیر افتادن پدیده استال و جدایش جریان می شوند دراین مقاله اثرات نصب VG ها برروی سکان کشتی با استفاده از تکنیک عددی حجم محدود FVM بررسی شد هاست با توجه به حجم بالای تعداد مش های مورد نیاز برای حل عددی مساله درحضور VG ها می توان به کمک برخی از مدلهایتحلیلی و نیمه عددی هندسه VG را حذف و اثرات حضور ان به کمک افزودن یک ترم معادله درمعادله مومنتوم مورد مطالعه قرارگیرد به همین دلیل این روش ها به تکنیک ترم سورس ST معروف هستند دراین تحقیق سه حالت شامل ایرفویل سه بعدی بدون VG و ایرفویل سه بعدی به همراه VG و درنهایت ایرفویل سه بعدی بدون VG ولی با روش مدل ترم سورس ST مورد بررسی قرارگرفته اند.