سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: شانزدهمین کنفرانس بین المللی سالانه انجمن کامپیوتر ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سمیرا احسانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر _نرم افزار،دانشگاه آزاد اسلام
رویا منوچهر – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر_نرم افزار دانشگاه آزاد اسلامی
محمد حسین یغمایی مقدم – دانشیار گروه کامپیوتر،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

چکیده:

تئوری بازیها سالهاست که به عنوان شاخه ای از ریاضیات کاربردی در زمینه های مختلف علوم از جمله اقتصاد سیاست علوم اجتماعی و غیره بکارگرفته می شود اخیرا تلاشهای زیادی درزمینه حل مسائلی همچون مسیریابی و کنترل ازدحام در شبکه های Ad-hoc و شبکه های حسگر بیسیم با استفاده از این تکنیک صورت گرفته است دراین مقاله برپایه الگوریتم LEACH که یک الگوریتم خوشه بندی توزیع شده مطرح در شبکه های حسگر بیسیم است و با ایده گرفتن از روشهای تئوری بازیها الگوریتم بهبود یافته LEACH ارایه می شود دراین الگوریتم بهبود یافته هر نود تلاش می کند تا منافع خودش را که افزایش طول عمر و کاهش مصرف انرژی است تامین کند شبیه سازی الگوریتم فوق و مقایسه آن با الگوریتم LEACH نشان میدهد که این الگوریتم به نسبت کارایی بهتری داشته و ضمن افزایش جزئی طول عمر شبکه تعداد دورهای بدون سرخوشه را نسبت به الگوریتم LEACH بطور قابل توجهی کاهش میدهد