سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان، شریانهای حیاتی و سازه های زیر زمینی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مینا قاسم پور – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده فنی دانشگاه ارومیه
حسین شوکتی – دانشیار دانشکده فنی دانشگاه ارومیه
محمدرضا شیدایی – دانشیار دانشکده فنی دانشگاه ارومیه

چکیده:

یکی از انواع رایج پل ها، پل های کامپوزیت فولادی – بتنی است که به دلیل مزایایی از قبیل بتون با مقاومت فشاری بالا، سختی و مقاومت مناسب در برابر آتش سوزی و نیز ظرفیت کششی بالای فولاد و نرمی آن مورد استفاده قرار دارد. کمانش بال فشاری در تیرهای کامپوزیت فولادی- بتونی بندرت اتفاق می افتد. بنا به عدم تقارن مقطع، محور خنثی در وسط ارتفاع جان قرار نمیگیرد و به طرف بال بالایی انتقال پیدا می کند. مشکل ناحیه خمش منفی در تیر کامپوزیت مد کمانشی تیر فولادی است که به صورت کمانش اعوجاجی مهار شده اتفاق می افتد. (Restrained distortional buckling) که در آن بال بالایی به طور کامل به وسیله ی دال بتونی و بال پایینی بوسیله فقط انعطاف پذیری جان مهار شده است. کمانش اعوجاجی تیرهای مهار نشده در باری که خیلی کمتر از بار کمانش جانبی نیست رخ می دهد. بدین لحاظ کمانش اعوجاجی مهار شده به طور اساسی متفاوت از سایر انواع کمانش اعوجاجی است. لذا در این تحقیق نمونه هایی از تیرهای کامپوزیت فولادی – بتونی با ابعاد های مختلف در نرم افزار آلمان محدود Abaqus مدلسازی شده و رفتار غیر خطی هندسی و فیزیکی در جان تیرورق بررسی شده است.