سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین همایش ملی تحقیقات نوین در شیمی و مهندسی شیمی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

علیرضا اسلامی – دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی شیمی

چکیده:

سوخت دیزل امروزه در کشورهای مختلف به دلیل مزایای نسبی که از نظر مصرف سوخت کاهش آلودگی هوا و گشتاور بیشتری که نسبت به موتورهای بنزینی دارد سخت مورد توجه قرارگرفته است ولی گوگرد موجوددر سوخت دیزل اثرات مضری روی محیط زیست دارد زیرا که گوگرد در اثر احتراق تبدیل به SOx شده که علاوه بر تولید بارانهای اسیدی باعث مسمومیت کاتالیزورهای تصفیه کننده آلاینده ها در اگزوز می شود با توجه به مضرات گوگرد موجوددر سوخت فرایند سولفورزدایی HDS به عنوان فرایندکلی گوگردزدایی مورد استفاده قرارگرفته است که می تواند مقدار گوگرد موجود در سوخت را به ۵۰۰ppm یا کمتر برساند در حالیکه با وضع استانداردهای یوروچهاروپنج میزان گوگرد موجود در سوخت باید به کمتر از ۵۰ppm و ۱۰ppm برسد که برهمین اساس گوگردزدایی بسیار عمیق HDS انجام شده که این فرایند درصدهای پایین تر گوگرد نیازمند دماهای بالاتر فشارهای راکتور بالاتر حجم بالای راکتور کاتالیزورهای فعال تر و یا ت رکیب از موارد فوق می باشد. وانچه که بیش از همه در فرایند HDS بیش از همه جلب توجه می نماید ناتوانی این فرایند در حذف ترکیبات ۴٫۶DMDBT می باشد که از بین چندین فرایند گوگردزدایی مکمل فرایند گوگردزدایی اکسیداسیونی یکی از امیدبخش ترین فرایند برای گوگردزدایی عمیق سوخت می باشد که درچندین کمپانی معتبر از جمله Sulphco – Unipare Energy corp – shell oil ، Gulf oil ، ESSO و BP و Texaco مورد استفاده صنعتی قرارگرفته است.