سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: یازدهمین همایش ملی بهداشت محیط

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

لیلا رضایی – کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس
ولی علیپور – کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط و عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی بن
سعید جاودان سیرت – جاودان سیرت

چکیده:

بسیاری ازمشاغل بخاطرسروصدای زیاد محیطشان تولید آسیب های شنوائی می نمایند. سر و صدای محیط باعث مصدوم شدن دستگاه حلزونی و وستیبول ی در داخل گوش شده و کاهش شنوایی را بوجود می آورد . کاهش شنوایی دارای انواع: حسی- عصبی(عوامل بوجود آورنده آن نیز سر و صدا، اوریون یا سرخجه مادر زادی میباشد)، انتقالی (اختلال در انتقال صوت بوده و گوش خارجی یا گوش میانی در گیر است) و کاهش شنوایی مخلوط که فرم مخلوط دو نوع قبل است. این مطالعه توصیفی- تحلیلی به منظور بررسی تاثیر سر و صدای محیط بر رانندگان وسایل نقلیه سنگین اجرا گردیده است. جامعه آماری مورد مطالعه ۱۰۰۰ نفراز رانندگان وسایل نقلیه سنگینی بوده است که به پایانه باربری بندرعباس وارد و یا از آن خارج شده اند. روش نمونه برداری، تصادفی ساده بوده است آزمایش ادیومتری با استفاده از اتاقک ادیومتری آکوستیک استاندارد و دستگاه ادیومتر مدل Interacoustics AS208 تیپ ۴، ساخت دانمارک، گستره فرکانس ۱۲۵ تا ۸۰۰۰ هرتز و دقت سنجش ۵ دسی بل، انجام شده است. نتایج ادیومتری نشان داد ۴۸ درصد رانندگان دارای گوش نرمال و ۵۲ درصد دارای افت شنوایی هستند . بیشترین نوع افت شنوایی مربوط به کاهش شنوایی حسی- عصبی و بیشترین درجه افت شنوایی نیز افت کم بوده است . بررسیهای آماری نشان داد که ارتباط معنی داری بین سن ، سابقه و کاهش شنوایی وجود دارد واحتمالا یکی از عوامل ایجاد کاهش شنوایی در رانندگان، می تواند سر صدای وسیله نقلیه می باشد. روشهای کنترل صدمات ناشی از سر و صدا: کنترل صدا در منبع، جلوگیری از رسیدن صدا به گوش وکنترل صدا در محل دریافت می باشند . برای رانندگان، تنهاکنترل صدا در مبدا تولید قابل اجرا است. راه حل مطرح، تلاش سازمان محیط زیست کشور در راستای اعمال قوانینی جهت استاندارد نمودن میزان تولید سر و صدای موتور وسایل نقلیه تولید داخل،کنترل انواع وارداتی و استفاده از سایلنسر و عایقبندی کابین راننده می باشد.