سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

زهرا فیروزپور – دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی
نورمحمد یعقوبی – استادیار گروه مدیریت معاون پژوهشی دانشکده مدیریت
آروز عباس پور – دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی

چکیده:

تجارت الکترونیکی طی چند سال اخیر در محافل علمی و نیز در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است، این توجهات عاملی موثر د رجهت پیشرفت های چشمگیر در استراتژی ها و ملزومات و کاربردهای تجارت الکترونیکی بوده است. پیشرفت و توسعه فناوری های سیار منجر به شکل گیری نو ع جدیدی از تجارت الکترونیکی تحت عنوان تجارت سیار شده است. گر چه در سالهای پیشتر تجارت الکترونیکی موج وسیعی در دنیای تجارت ایجاد کرده بوذ اما مزایای ویژه تجارت سیار از جمله ایجاد ارتباط شبکه، تسریع در عملیات، قابلیت حمل داده ها این تجارت با اقبال زیادی مواجه شده است. تجارت سیار در پرداخت کوچک ، خدمات مالی، خدمات اطلاعاتی، زمینه های خدمات پیام کوتاه (SMS) و مدیریت الکترونیکی روابط مشتری (CRMe) کاربردهای زیادی دارد. در این مقاله ابتدا تعاریف مختلفی برای تجارت سیار (COMMERCEM) ذکر خواهد شد و به دنبال آن مزایا، کارکردها و اهمیت تجارت سیار و همچنین قابلیت تکنولوژی آن را ارئه خواهیم کرد. و د پایان با توجه به اهمیت پذیرش تجارت سیار فاکتورهایی همچون سهولت استفاده، نوآوری های شخصی، اعتماد، هزینه، تاثیرات اجتماعی و سودمندی به عنوان عوامل تعیین کننده کلیدی موثر در پذیرش تجارت سیار مورد بحث قرار می گیرند.