سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محمد صادقی – عضو هیات هیات علمی پژوهشکده توسعه تکنولوژی
محبوبه درودیان – عضو هیات هیات علمی پژوهشکده توسعه تکنولوژی
علیرضا فروغی – کارشناس ارشد پژوهشکده توسعه تکنولوژی

چکیده:

با توجه به بحران انرژی و محیط زیست درعصر حاضر نیاز به تولیدانرژی هایپاک ارزان قیمت رو ز بروز بیشتر احساس می گردد دره مین راستا پیل هیدروژنی به عنوان منبعی برای تولیدانرژی می تواند موردتوجه قراگیرد که علاوه بر دسترس بودن سوخت اولیه آن محصولاتتولید شده توسط این پیل شامل بخار آب و انرژی الکتریکی است که به محیط زیست آسیب نمی رساند به علاوه بازده انرژی آن از موتورهایی که با سوخت فسیلی کار می کنند بیشتر است درواقع پیل های هیدروژنی فناوری جدید برای تولید انرژی هستندکه بدون ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی از ترکیب مستقیم بین هیدروژن واکسیژن واکنش الکتروشیمیایی انرژی الکتریکی تولید می کنند پیل هیدروژنی درواقع یک مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریسیته است این تبدیل مستقیم بوده و بنابراین از بازدهی بالایی برخوردار است در واقع می توان گفت که دراین تبدیل از عمل عکس الکترولیز آب استفاده می گردد. یعنی از واکنش بین هیدروژن و اکسیژن آب حرارت و الکتریسیته تولید می گردد. پیلهای سوختی متشکل از تعدادی استاک هستند و هر استاک در پیلهای سوختی از اجزا آند کاتد لایه های عایق و الکترولیت تشکیل شده است.دراین مقاله سعی گردیده است با مروری بر انواع روشهای ساخت این پیلها به نحوه بکارگیری از آنها در خودروها بطور اجمالی پرداخته شود.