سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: سومین سمینار سالیانه آموزشی – تخصصی آسانسور و پله برقی سراسری ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مرتضی فرامرز – کارشناسی رشته معماری (عضو باشگاه پژوهشگران جوان)
لادن عزیزی لرد – کارشناسی رشته معماری

چکیده:

پله برقی بیشترین ظرفیت جابجایی عمودی را در بین دستگاه های مشابه نظیر آسانسور دارا می باشند. استفاده از این وسیله در اماکن عمومی متروها، پایانه های مسافری، فروشگاه ها و مرکز تجاری مزیت های رقابتی و ارزش افزوده بسیاری را به دنبال دارد. در مرکز تجاری می توان هدایت جمعیت به سمت طبقات بالاتر از همکف را در دو حال با پله برقی و بدون پله برقی به راحتی مقایسه نمود. بسیاری از طبقات بالایی مرکز تجاری در ایران به دلیل عدم وجود پله برقی با تردد بسیار کمتری مواجه هستند و به همان نسبت رونق کسب و کار در انها بسیار کمتر می باشد. امروزه حتی در فروشگاه های کوچک دو طبقه برای انتقال مشتریان به طبقه بالاتر از پله برقی استفاده می شود. هر چند قیمت اولیه پله برقی بالا به نظر می رسد، اما در مقایسه با منافع بسیار زیاد و طولانی مدت آن، به شدت اقتصادی است. آنچه در این مقاله آمده است؛ نگاهی گذرا به اصول اولیه ای است که طراحان باید در بدو امر طراحی و ا نتخاب پله برقی بدان توجه نمایند.