سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

خسرو رحیمی – دانشجوی کارشناسی ارشد نفت – مخازن هیدروکربنی

چکیده:

مطالعه توصیفی از مکانیزمهای رسوب و روشهای پیشگیری یا کاهش رسوبات آلی سنگین بویژه آسفالتین را با بررسی عوامل مؤثر در این فرآیند در شرایط واقعی مخزن و چاه بدست می دهد ، که با داشتن داده های تجربی و مقایسه با انتظارات پیش بینی شده می تواند به راهکارهای عملی جهت رفع مشکل رسوبات در چاه ، تسهیلات سر چاهی و تأسیسات فرآورشی مؤثر واقع گردد . و از آنجا که مشکل رسوبات علاوه بر نیاز به هزینه های فراوان جهت رسوبزدائی توقف های طولانی و فراوانی را نیز در روند تولید باعث می گردد .مهمترین سئوال اذهان غالب محققین در این زمینه این است که حالت حقیقی آسفالتین در مخزن اصلی آن چیست ؟به عبارت دیگر حالت وجودی آسفالتین قبل از هرگونه اقدام برای جداسازی آن چگونه است ؟ لذا پیش گویی ماهیت آسفالتین در مخزن همواره مورد توجه بوده است . علیرغم تلاشهایفراوان انجام شده در ۶۰ سال اخیر اختلاف نظر قابل ملاحظه ای در مورد ساختار و طبیعت آسفالتین در تعادل با نفت وجود دارد . توسعه مدل های ترمودینامیکی ، حلالهای آسفالتین ،متوقف کننده های تشکیل رسوب آن و به طور کلی یافتن راه کارهای مناسب برای رفع مشکل تشکیل رسوب آسفالتین در مخازن نفتی مستلزم دانش کافی و دقیق از ماهیت حقیقی آن می باشد که هنوز نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتر در این خصوص احساس می شود