سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

پژمان قاسمی نژاد – دانشجوی کارشناسی ارشد زراعت
مینا بیگلری – کارشناس گیاهان دارویی
مهسا حسینی – دانشجوی کارشناسی مهندسی کشاورزی
محمد راستی فر – کارشناس زراعت و اصلاح نباتات

چکیده:

شناسایی بازارهای هدف از اهمیت زیادی درصادراتگیاهان دارویی برخوردار است اگرتولیدات بدون توجه به این بازارها صورت گیرد درمواردی به کشت نامناسب می انجامد درنتیجه نیاز سنجی و شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی از مسائلی است که باید به آن توجه شود ودراین زمینه نیز تربیت نیروهای متخصص اهمیت بسیاری دارد کشورهای پیشرو درمصرف گیاهان دارویی دو دسته هستندبرخی از اانها به علل فرهنگی و برخی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی به استفاده از این گیاهان روی آورده اند مثلا درهند پاکستان چین و بخشهایی از کشور ایران به دلیل کم هزینه بودن کاربرد این گیاهان و پاسخگو بودن به نیاز مصرف کنندگان افراد به استعمال آنها گرایش پیدا کرده اند از طرفی کشورهای صنعتی مانند آلمان سوئد و کانادا از نظر علمی به این نتیجه رسیده اندکه استفاده از طب گیاهی دارای خواص بیشتر و مضرات کمتری است . دراین مقاله به بررسی چالشها و موانع توسعه صنعت گیاهان دارویی درجهت اشتغال زایی دانش آموختگان رشته گیاهان دارویی پرداخته و راهکارهایی عملی با توجه به آن موانع نیز ارایه شده است.