سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

علی دقایقی – فوق لیسانس مهندسی فناوری اطلاعات , شرکت ملی حفاری ایران
احمد کاردان – دانشکده مهندسی کامپیوتر وفناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی

چکیده:

شرکت ملی حفاری ایران از شرکتهای زیر مجموعه وزارت (شرکت ملی نفت ایران ) می باشد که وظیفه حفاری چاههای نفت و گاز و انجام خدمات فنی مربوطه را در سراسرنقاط ایران و کشورهای منطقه عهده دار بوده و شامل بیش از ۱۰۰۰۰ نفر نیروی رسمی و پیمانی می با شد که به دو بخش نیروهای ستادی مستقردر مرکز شرکت و نیروهای عملیاتی که عمدتابصورت اقماری همراه دکلهای حفاری در سطح کشور انجام وظیفه مینمایند. با توجه به حرکت اقتصاد کشور به سمت جهانی شدن و لزوم حضور کلیه شرکتها در مناقصات بینالمللی، تجهیز شرکته ا به علوم و فنون روز و روز آمد نمودن پرسنل به امری لازم و ضروری تبدیل گردیده و شرکتهایی که به امر آموزش پرسنل خود اهتمام نورزند بصورت طبیعی از گردونه رقابت حذف میشوند لذا شرکت ملی حفاری ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آموزش پرسنل به عنوان حرکتی مستمر و پایدار در شرکت درحال نهادینه شدن میباشد. لنسرپ با توجه به نوع کار حفاری و حضور عمده پرسنل بر سر دکلهای حفاری و شیفتی بودن کار عمده ۱۴ روز کار – ۱۴ روز استراحت ) و نیز پراکندگی دستگاههای حفاری در سطح کشور استفاده از ) روشهای سنتی آموزش به دلایل زیر عملاغیر ممکن یا مشکل میباشد:۱- پرسنل عملیاتی تمایل چندانی به حضور در دوره های آموزشی در ایام استراحت خود ندارند ۲- اگر این دورهها در زمان کار پرسنلی برگزار شود دستگاهها با کمبود نیرو مواجه میشوند. ۳- حضور پرسنل از شهرهای مختلف و استقرار در اهواز برای مدت دوره مستلزم هزینههای اقامت، غذا و پرداخت حق مأموریت و . . . میباشد ۴- عدم تمایل پرسنل به آموزشهای قدیمی و سنتی و…. ۵- اب با گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در کشور و توسعه ارتباطات استفاده از آموزشهای الکترونیکی توجه به داشتن توانهای بالقوه نمونه زیر ، بعنوان جایگزینی برای آموزشهای سنتی میتواند جهت رسیدن به اهداف فوق ما را یاری دهد: ۶- لنسرپ یمامت تهج امکان گسترش آموزش و فراگیر